HALONG BAY, 3/4/5 juni 2015 - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Roos Huberts - WaarBenJij.nu HALONG BAY, 3/4/5 juni 2015 - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Roos Huberts - WaarBenJij.nu

HALONG BAY, 3/4/5 juni 2015

Blijf op de hoogte en volg Roos

05 Juni 2015 | Vietnam, Xóm Phó

3 juni 2015
Vandaag was een super dagje. Vannacht kon ik niet zo goed in slaap komen. Ik denk dat ik nog moet wennen aan het tijdverschil maar ook aan de hele situatie. Hopelijk word dat na een tijd steeds beter en beter. Ondanks ik vrij weinig had geslapen vannacht kon ik vrij gemakkelijk uit mijn bed komen om half 7. Om kwart over 7 was ik beneden in het hostel waar een lekker ontbijtje voor me werd klaargemaakt. Een vers broodje met ei komkommer en ui. Heerlijk. Rond 8 uur werd ik opgehaald door een busje. Het begin van de drie-daagse Halong Bay Tour die begon met een busreis van ongeveer 3 uur. Onderweg hadden we nog een korte stop, zodat je naar de wc kon of wat eten/drinken kon halen. Na de stop moesten we nog ongeveer anderhalf uur met de bus. Na wat gedoe, geregeld en gewacht bij de haven konden we in de boot stappen waar we konden genieten van een lekkere lunch. Heerlijke aardappeltjes, spinazie, tofu, vis, groenten en meloen. Tijdens de lunch heb ik aardige mensen leren kennen waaronder Liza (25) and Lore (27). Toen we onze buikjes vol hadden gegeten gingen we naar de "Dau Go Cave". Na wat trappen op geklommen te zijn en wat prachtige uitzichten gezien te hebben konden we in de cave. Sommige rotsen waren verlicht met lichten met kleurtjes; roze, groen, blauw. Er was ook een stukje in de cave waar de zon door heen scheen waardoor er prachtige zonnestralen in de cave ontstonden. Onze gids vertelde ondertussen wat informatie over de cave. Bijvoorbeeld wat voor dieren er te zien waren in de rotsen. Ik weet niet of het aan zijn Engels lag of aan mijn gebrek aan fantasie maar ik heb geen één voorbeeld van hem terug gezien. Niet dat het wat uitmaakt want het was even goed mooi. Na de cave gingen we met de boot door halong bay varen. Wat echt prachtig was. Het was warm maar gelukkig konden we op het dak zitten waar de wind heerlijk waaide. Aan het begin van de avond werd ik met twee andere Koreanen met een klein bootje naar het eiland "cat ba" gebracht. Vervolgens werden we met een busje naar wen hotel gebracht waar we sliepen. Eerst kregen we lekker avond eten, wat me goed beviel. De twee Koreaanse vrouwen/meiden konden niet zo goed Engels, dat was jammer. Maar evengoed probeerde ze het soms en waren ze erg aardig. Na een vermoeiende dag konden we lekker naar onze hotel kamer. Ontzettend mooi, veel ruimte, fijn bed, mooie douche, airco, balkon en er was ook WiFi. Ik heb nog eventjes op het balkon gezeten en toen ben ik lekker gaan slapen.

4 juni 2015
Vannacht heb ik goed geslapen. De wekker ging om 7 uur maar ik stond vrij gemakkelijk op. Na een lekkere douche en mijn spullen gepakt te hebben ging ik naar beneden voor het ontbijt. Het was weer heerlijk. Geroosterd brood, gebakken ei en pannenkoekjes. Rond 9 uur werden we opgehaald door een busje die ons naar het national park bracht. Samen met de twee Koreanen werden we daar afgezet. We hadden geen gids. Er werd ons verteld om 11:45 weer terug te zijn bij de ingang zodat we konden worden opgehaald. In eerste instantie vond ik het een beetje vreemd. We hadden geen idee wat we hier moesten. Toen vertelde de vrouw bij de receptie dat we de weg gewoon moesten volgen en dat er maar één weg was. De eerste twee honderd meter was een vrij brede weg met veel bomen aan de zijkant. Het was mooi maar ik dacht, is dit het? Maar nee dat was het zeker niet, want na die twee honderd meter kwamen er trappertjes naar boven met ongelijke treden. Op sommige stukken kon je het niet eens treden noemen. In totaal was het denk ik drie kwartier tot een uur alleen maar trap op. Het was ontzettend warm en benauwd waardoor het best zwaar was. Ik denk dat ik vandaag ben uitgezweet voor de komende 10 jaar. Van de grote fles water die ik mee had genomen, was ook niks meer over na de wandel tocht. Toch was het erg leuk om te doen. Onderweg naar boven heb ik reuze mieren, een knal oranje krab en wel 50 prachtig verschillende soorten vlinders gezien. Miljoen zweetdruppels verder kwamen we boven aan en het was echt prachtig. Het was het allemaal moeite waard. Het uitzicht was ontzettend mooi. Je keek uit op het park vanaf het puntje. Het was hoog dus gelukkig stond er een lekker windje waar we lekker konden uitwaaien. Naar beneden ging wat makkelijker en sneller, persoonlijk vond ik dat minder leuk om dat je niet ergens naar toe werkt. We waren eerder beneden dan 11:45 dus we moesten een tijdje op de bus wachten. Tijdens het wachten heb ik een meisje ontmoet uit Australië. Ze vertelde dat haar gids had gezegd tegen hun groep dat het erg zwaar was om naar boven te gaan waardoor sommige van haar groep waren afgehaakt. Inclusief zij. Erg jammer, want het was echt de moeite waard. Ze had nog wat dingetjes aangeraden en het was erg leuk om haar gesproken te hebben. Het busje wat ons op kwam halen bleek ook het busje van de mensen waar ik gister mee was op de boot dus dat was erg gezellig. Ik had de kans om lekker te douchen in de hotelkamer. Dat was heel prettig. Toen we de lunch in het hotel op hadden, checkte we uit en werden naar monckey island gebracht met weer een nieuwe groep. Eindelijk hadden we de kans om in de zee te zwemmen. Ik heb er van genoten. Na ik een tijdje in het water had gelegen besloot ik naar boven te gaan. Weer een weg via trappertjes met treden die je nauwelijks treden kan noemen. Ook dit was erg warm maar gelukkig minder lang dan de weg in de ochtend. Maar ook dit was weer de moeite waard. Na een tijdje moest je echt maar boven klimmen via rotsen. Best gevaarlijk. Toch heb ik het gedaan en ik heb het overleefd. Vanaf boven kon je over het strand uitkijken en aan de andere kant was halong bay te zien. Het was echt heel mooi. Na even van het uitzicht genoten te hebben ben ik snel weer naar beneden geklommen zodat ik nog snel een duik in het water kon nemen voordat we weer terug moesten. Vanaf het monkey island werden we weer terug gebracht naar het hotel. Vanaf daar werden we weer naar een boot gebracht waar we sliepen. Op de boot zat weer een nieuwe groep. Erg aardige mensen. Twee meiden van 23, een stel van 19 en een stel met een dochter van bijna 3 die een wereldreis aan het doen waren en een wat ouder stel die veel reis verhalen hadden. De zonsondergang was ontzettend mooi op deze avond. 'S avonds was er ook nog karaoke wat erg grappig en gezellig was. Later op de avond ben ik nog even op het dak van de boot gaan zitten om te schrijven en te genieten van de maan. Hij stond mooi hoog, het was lekker rustgevend na zo een drukke dag.

5 juni 2015
'S avonds viel ik vrij snel in slaap omdat ik best moe was dus dat wel prettig, als gevolg dat ik 's ochtends iets te laat was en bij het ontbijt aankwam toen iedereen het ongeveer al op had. Gelukkig was het niet zo erg. Het ontbijt was ook een beetje apart. Een gebakken ei maar het zag er niet echt eetbaar uit dus dat heb ik laten staan en er was nog iets waarvan ik niet zeker was wat het precies was. Het leek op een pannenkoek maar dan niet helemaal goed gebakken. Toch was het wel te eten dus heb ik dat opgegeten met een geroosterd broodje met boter. Toen iedereen het ontbijt op had was het tijd on te gaan kajakken dat was echt ontzettend leuk. Onze boot lag midden in Halong Bay dus als je aan het kajakken bent zijn er allemaal mooie eilandjes om je heen. Nadat we weer schoon waren kregen we een korte kookles wat eigenlijk niet zoveel voorstelde maar wel leuk was en daarna hadden we lunch. De lunch was samen met de groep van Lora en Lisa dus dat was erg gezellig. Rond 1 uur dingen we weer met de bus naar Hanoi, waar ik nu ben. Ik zit in hetzelfde hostel als de eerste nacht maar ik heb een kamer genomen die ik deel met anderen. Ik moet even wennen, want het is nogal.... anders. Maar waarschijnlijk is het maar voor één nachtje. Ik vond de trip echt ontzettend mooi. Ik las veel dingen over Halong Bay dat het toeristisch zou zijn maar gelukkig viel dat ontzettend mee en heb ik daar vrij weinig van gemerkt. Ook al klinkt het soms ontzettend hectisch was ik erg tevreden over de organisatie van de trip. Alles is goed gegaan en de gidsen waren allemaal ontzettend aardig. Ik heb genoten!



  • 05 Juni 2015 - 13:54

    Andre Weijers:

    Hoi Roos, leuk verslag, ik zie het zo voor mij, goed dat je geniet. Ik heb maandagavond een gesprek met het bestuur. Ik houd je op de hoogte.

    lfs André

  • 06 Juni 2015 - 21:28

    Gelukkighebbenwijgerrienog:

    Lieve Roos,
    klinkt als een hele mooie trip, zou zo naar Halong Bay willen afreizen!
    En gelukkig geen zeeziekte op de boot ;-)
    Heb het goed in Sapa en ben benieuwd naar de beelden en het verslag,
    xxx :-)



  • 06 Juni 2015 - 21:50

    Hettie:

    Een miljoen zweetdruppels, hoe fijn moet dat zijn met het resultaat van een prachtig uitzicht.
    Klinkt als een mooi sprookje terwijl het allemaal echt waar is. Ik vind het heerlijk om met je verslagen een beetje mee te lopen.
    XX Het

  • 06 Juni 2015 - 21:56

    Guess Who ;-):

    ... en o ja, de USA heeft gisteren in een volle Arena met 4-3 gewonnen.
    Dramatische wedstrijd dus, waar een groot deel van de familie getuige van was, met Lex & Martha na afloop in feeststemming. Lex in een oranje T-shirt (dat dan weer wel) en Martha met shawl met stars en stripes. Veel oranje bij de rest van de familie.
    Je hebt kortom, niets gemist ;-)
    xxx


  • 12 Juni 2015 - 09:24

    Iris:

    Hee roosmarietje!
    Ik vind het echt super leuk om dit allemaal te lezen. Je maakt zoveel bijzondere dingen mee. Al die dingen geniet je enorm van en dat is fijn om te lezen! Heb je die mensen tijdens de karaoke een beetje onder de tafel gezongen of heb je ze jouw zangstem maar bespaard?

    Als ik dit zo lees wil ik er heel graag bij zijn. Echt te gek! Geniet er van :).
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Xóm Phó

Roos

Actief sinds 31 Mei 2015
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 4939

Voorgaande reizen:

31 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: