HOI AN, 11/12/13 juni - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Roos Huberts - WaarBenJij.nu HOI AN, 11/12/13 juni - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Roos Huberts - WaarBenJij.nu

HOI AN, 11/12/13 juni

Blijf op de hoogte en volg Roos

13 Juni 2015 | Vietnam, Hoi An

11 juni 2015

Rond 9:00 uur zat ik aan het ontbijt, waar ik ben aangeschoven bij twee meiden/vrouwen. Eentje bleek Nederlands te zijn en we raakte aan de praat. We bespraken wat onze plannen waren voor vandaag en dat bleek ongeveer hetzelfde te zijn; het oude gedeelte van Hoi An bekijken en later op de dag naar het strand. We besloten om samen te gaan en na allebei wat opgefrist te zijn, begin onze zoektocht naar de "Japanese covered bridge", "assembly hall of the fuijan Chinese congregation" en het "Tan Ky house". Zoals gewoonlijk was het weer onverdraagzaam warm. De assembly hall was het mooiste, het was een schattig roze tempelt met een lieve uitstraling. Tan ky house was interessant, toen we binnen kwamen kregen we een soort gids die wat informatie vertelde over de 7 generaties die er hebben gewoond, en nog steeds wonen. Ze liet ook zien hoe hoog de overstromingen zijn geweest in het verleden, sommige waren wel 2 meter hoog. Ook kregen we informatie over ons Chinese sterrenbeeld. Ik ben blijkbaar een buffel en die staan bekend om harde werkers. Dat was wel leuk om te horen. Ik had nog een kettinkje gekocht met een munt met een buffel maar die ben ik dezelfde dag alweer verloren. Dat was jammer. Na een lekkere lunch hebben we een fiets gehuurd voor 1 euro tegenover ons hotel en zijn we naar het strand gefietst. Ik vond het best grappig om te beseffen dat ik aan de andere kant van de wereld op een fiets zat. Het voelde bijna als thuis, maar dan warmer, leuker en mooier. Nadat we een bedje hadden gehuurd zijn we meteen het warme water in gesprongen en hebben we genoten van de zee. Rond 5 uur gebeurde er iets grappigs. Het begon met een paar Vietnamese families die het strand op kwamen maar hoe later het werd hoe meer families er kwamen en de stroom hield maar niet op. Ouderen, jongeren, kinderen, volwassenen het was er allemaal te vinden. De meeste namen een avond duik of gingen wat eten. Het zag er erg bijzonder en gezellig uit. Na genoten te hebben van de zonsondergang zijn we rond half 7 weer terug naar huis gefietst. Op het strand hadden we al wat gegeten dus onze buikjes waren al flink gevuld. Na allebei opgefrist te zijn, zijn we nog een klein broodje ergens gaan eten. Die hebben we aan de rand van het water opgegeten met een prachtig uitzicht op alle lichtjes die weer weerspiegelt werden in het water. We zijn daar lang blijven zitten en hebben veel gekletst. Het was gezellig. Rond half 12 zijn we weer naar ons hotel gelopen en zijn we lekker gaan slapen.

12 juni 2015

Jacomijn, waar ik de vorige dag mee was opgetrokken, had gehoord dat "my Son" mooi was om heen te gaan. Het zijn oude tempel ruïnes. Na wat informatie opgezocht te hebben, hadden we besloten om daar heen te gaan. In onze straat kon je een soort tocht huren, 1 uur heen achter op een moterbike, 1 uur daar en weer 1 uur terug achter op een moterbike. Dus dat hebben we gedaan. We vertrokken om 08:30. Het eerste half uur was spannend. Constant schieten er gedachtes door je hoofd.

"Ziet hij die fietsen wel aankomen?"
"Oh shit, gat in de weg. "
"Als we maar niet uitglijden."
"Wat doet die nu dan??"
"Gelukkig zit er een ziekenhuis in de buurt voor als er iets gebeurd."
"Je mag best even achter die auto blijven rijden hoor."

Maar na een tijdje raak je eraan gewend en was het super gaaf om zo hard te gaan op een grote weg. Gelukkig reed mijn "driver" nog redelijk voorzichtig, en niet te hard. De tempels waren mooi, maar na een uur hadden we alles ook wel gezien. De terugweg was nog leuker. We kwamen op de heen en terug weg langs prachtige plekken, kleine dorpjes, grote rijstvelden, leuke riviertjes en mooie tempels. Op de terugweg kon ik ook daadwerkelijk van het uitzicht genieten omdat ik eindelijk om me heen durfde te kijken inplaats van constant op de weg gefocust te zijn. Al met al: het was een leuke ochtend. Stiekem heb ik het meest genoten van de heen en terug reis. Om 12:00 waren we terug en zijn we ergens gaan lunchen en hebben we een plannetje voor de dag gemaakt. Ik moest doorgeven aan mijn bus bedrijf dat ik de volgende dag de bus wilde nemen naar Nha Trang, ik moest een brief op de post doen en Jacomijn moest bij een booking office vervoer naar de luchthaven regelen omdat ze de volgende dag naar ho chi minh vloog. Na met ons fietsje langs alle adressen te zijn gefietst zijn we door gegaan naar het strand. We zijn wat verder doorgefietst dan de dag ervoor waardoor we op een ander strand uitkwamen. Er stonden palmbomen en het strand was vrijwel leeg. Het was heerlijk. De hele middag hebben we lekker gezwommen en gezond. Toen Savonds de locals weer het strand op kwamen en de zonsondergang begon zijn we wat gaan eten bij het strandtentje. Na lekker gegeten te hebben zijn we terug gegaan naar ons hotel, hebben we ons opgefrist en zijn we naar het dorpje gegaan. We zijn over een marktje gelopen en hebben een drankje gedaan. Daarna weer lekker ons bedje ingedoken.

13 juni 2015

Vandaag vertrek ik om 18:00 met de bus naar Nha Trang. Mijn tas is alweer ingepakt, met schone kleren want die heb ik hier laten wassen, dus ik ben weer klaar om te gaan. Vanmiddag heb ik dus een rustige dag. Ik ga even wat lezen en uitzoeken over mijn volgende stop, even Skypen en wat eten.
Hoi An was ontzettend leuk. De sfeer is gezellig en savonds is het heel weg mooi met alle lichtjes. Ik heb het leuk gehad maar ben klaar om naar mijn volgende stop te gaan.

  • 13 Juni 2015 - 09:41

    Andre:

    Hallo Roos, veel plezier in Nha Trang, je volgende bestemming. Vandaag komen vier zussen bij mij de verjaardag vieren van Bep, ze wordt 79 jaar. lfs André

  • 14 Juni 2015 - 00:16

    Hettie:

    Hee lieve Roos,
    Óp naar Nah Trang. Terwijl ik dit schrijf is je busreis over 2 uur voorbij. Nieuwe "stop", nieuwe slaapplaats, nieuwe ontdekking, nieuw avontuur.Ik ben benieuwd wat je nu weer allemaal mee gaat maken!
    Het was fijn om vandaag met je skypen.
    DikkeXX mama Het

  • 14 Juni 2015 - 09:06

    Guess Who.... ;-):

    Lieve Roos,
    wat heb je in twee weken tijd al veel gereisd, gedaan en gezien!
    En dat van die Buffel (ook wel bekend als Os) klopt natuurlijk als een bus, want als iemand hard kan werken en doorzetten, ben jij het wel.
    Wat een mooi beeld schets je van het strand bij Hoi-An, van de families die aan het eind van de dag aan zee komen ontspannen. En aan de fietstocht zul je vast nog wel eens terugdenken als je later in het jaar door het centrum van Amsterdam fietst, en je op moet passen voor de vele toeristen op een McBike ;-)
    Heb even gegoogeld en begrijp dat Nha Trang letterljk betekent 'Witte Huis' en denk daarom, zou de Vietnamese president Trương Tấn Sang hier misschien zijn onderkomen hebben?
    Take care en kus,
    Annemarie

  • 17 Juni 2015 - 07:30

    M&M:

    Prachtige verhalen Roos
    GENIET !
    liefs Mark en Meliana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Roos

Actief sinds 31 Mei 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 4968

Voorgaande reizen:

31 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: